Sådan styrker du dit immunforsvar og undgår vintersygdomme

0

 

Vil du også gerne slippe for vinterens mange sygdomme? Forkølelse, influenza, lungebetændelse og halsbetændelse er nogle af de sygdomme, man kan risikere at blive ramt af i løbet af vintermånederne. De kan give symptomer som hoste, ondt i halsen, snottet næse og feber, hvilket kan være rigtig ubehageligt.

Særligt influenza og forkølelse rammer rigtig mange, når først efteråret rammer, og dagene bliver kortere og koldere. Du kan dog gøre dit for at mindske risikoen for at blive ramt af snottet næse, hoste og feber i løbet af vinterhalvåret.

Et godt og stærkt immunforsvar er rigtig vigtigt, når du gerne vil mindske risikoen for at blive ramt af sygdomme som forkølelse og influenza. Derfor giver vi dig herunder en række tips til, hvordan du kan styrke dit immunforsvar og forberede din krop bedst muligt på vinteren.

Spis masser af frugt og grønt

Det er vigtigt at spise sundt og varieret for at sikre en sund krop, men også for at opretholde et sundt og stærkt immunforsvar. Sørg derfor for at spise masser af grøntsager og frugt samt gode og næringsrige proteiner og kulhydrater.

Det er en god idé at gå efter at spise fødevarer, som indeholder A-vitaminer, C-vitaminer og E-vitaminer. Det betyder blandt andet, at du ikke skal holde dig tilbage, når menuen står på broccoli, fisk, gulerødder, havregryn, asparges, æg, spinat, peberfrugt, melon, fuldkornsbrød, appelsin eller citron.

Sov godt og slap af

Din krop restituerer og reparerer sig selv, når du sover. Det er derfor vigtigt, at du får din nattesøvn, så din krop kan hele og være klar til næste dag. Undersøgelser viser desuden, at der er en øget risiko for at blive ramt af en forkølelse, hvis ikke du får dine 7-8 timers søvn hver nat. Det gælder naturligvis ikke, hvis du blot får mindre søvn en enkelt nat, men husk på at søvn også spiller en rolle for, hvor veloplagt du er næste dag.

Udover at få nok søvn, er det også vigtigt at sørge for at slappe af. Stress påvirker kroppen negativt, og kan har samtidig en negativ indflydelse på immunforsvaret. Tag derfor tingene med ro og sørg for at give dig tid til at slappe af og få ro i kroppen.

Kvinde sover godt

Bevæg din krop

Motion spiller en rigtig vigtig rolle for immunforsvaret. Det skyldes, at motion er med til at få de hvide blodceller samt kroppens antistoffer til at cirkulere rundt, hvilket er med til at styrke immunforsvaret og bekæmpe sygdomme.

Det er derfor en god idé at sørge for at bevæge kroppen og dyrke motion i ca. en halv time om dagen. Motion kan dyrkes på flere måder, og er du ikke typen, der nyder boldspil, kan du også sagtens få din daglige motion ved for eksempel at cykle eller gå.

Hvis du går en halv time om dagen i dagslys i naturrige omgivelser, kan du desuden både afstresse kroppen, optage D-vitamin og få motion, hvilket alt sammen er med til at styrke dit immunforsvar.

Vær social med venner og familie

Når du vil mindske risikoen for at blive syg med en forkølelse eller influenza, kan det måske være nærliggende at undgå at se så mange mennesker. Det er der dog ikke nogen grund til. At være sammen med venner og familie kan nemlig øge livsglæden og trivslen og styrke dit immunforsvar.

Der er desuden lavet undersøgelser, der peger på, at sociale mennesker er mindre modtagelige overfor forkølelsesvirus. Det kan derfor ikke betale sig at undgå andre og gemme sig indenfor hjemmets fire vægge. Kom ud og vær sammen med andre, når du har lyst til det.

Drop cigaretterne

De fleste ved, at rygning gør stor skade på kroppen og påvirker kroppens sundhed negativt. Vil du gerne skabe de bedste betingelser for kroppen og have et stærkt immunforsvar, er det derfor også nødvendigt at droppe cigaretterne.

Kroppens slimhinder er blandt andet med til at modvirke infektioner, og er derfor vigtige for kroppens forsvar. Rygning er med til at ødelægge slimproduktionen og lungernes fimrehår, hvilket gør kroppen mindre modstandsdygtig overfor infektioner og sygdom. Det er således en god idé at droppe rygningen, hvis du vil styrke immunforsvaret og mindske risikoen for at blive ramt af sygdom.

Share.

Leave A Reply