Helbredsmæssige fordele ved et rygestop

0

 

Der findes rigtig mange gode grunde til, at man som ryger bør stoppe med at ryge. Den vigtigste er nok, at der er en lang række helbredsmæssige gevinster og fordele ved at stoppe med at ryge, og de bliver kun flere jo længere tid du er røgfri.

Der kan derfor være god grund til at stoppe med at ryge – ikke mindst på grund af de mange helbredsgevinster. Herunder kan du læse om alle de mange fordele ved rygestop baseret på, hvor lang tid du har været røgfri.

Røgfri i 20 minutter

Når du har været røgfri i 20 minutter, falder dit blodtryk og din puls til et mere normalt niveau, og temperaturen i dine hænder og fødder vil begynde at stige til et normalt niveau.

Røgfri i 12 timer

Efter 12 timer er mængden af kulilte i blodet faldet og mængden af nikotin i kroppen er blevet mere end halveret. Samtidig er mængden af ilt i blodet øget, så det også ligger på det normale niveau.

Røgfri i 24 timer

Når du har været røgfri i 24 timer, har du ikke længere kulilte i blodet, og lungerne vil begynde at blive renset for de affaldsstoffer, der er i lungerne fra cigaretrygningen. Efter 24 timer uden en cigaret er der desuden en mindsket risiko for, at du får en blodprop i hjertet.

Røgfri i 48 timer

Når du har været røgfri i 48 timer, vil dine nerveceller begynde at tilpasse sig, fordi der ikke længere tilføres nikotin til kroppen. Din krop er nu nikotinfri, og din smags- og lugteevne vil dermed blive forbedret.

helbredsgevinster-ved-rygestop

Røgfri i 72 timer

3 døgn efter du har taget din sidste cigaret, vil dine bronkier, som hjælper med at føre luften ud i lungerne, begynde at slappe mere af og iltoptagelsesevnen vil være øget. Det betyder, at det er nemmere for dig at trække vejret.

Røgfri i 2-12 uger

Mellem 2-12 uger vil dit blodkredsløb og din lungefunktion blive forbedret. Blodet vil have lettere ved at cirkulere ud til dine organer. Dette gør det nemmere for dig at lave fysisk aktivitet som at løbe og gå, og du vil gradvist få mere energi.

Røgfri i 3-11 måneder

Når du har været røgfri i 3-11 måneder, vil du opleve, at din vejrtrækning er blevet bedret. Din hoste er blevet reduceret, og din åndenød er blevet mindre. Derudover er risikoen for, at du får en luftvejsinfektion eller en blodprop i hjertet blevet væsentligt reduceret, og du vil mærke et større overskud i din krop.

Røgfri i 1 år

At have været røgfri i et helt år er en stor milepæl, men det betyder også, at din risiko for at få en hjertekarsygdom eller dø af en blodprop i hjertet af blevet reduceret til det halve sammenlignet med en rygers.

Røgfri i 5-15 år

Efter 5-15 år uden en cigaret er din risiko for at få en blodprop den samme som hos en person, der aldrig har røget. Derudover er risikoen for at få kræft i lungerne reduceret til det halve sammenlignet med en rygers, og risikoen for at få kræft andre steder på kroppen som i spiserøret, munden, halsen, bugspytkirtlen og blæren er halveret.

Del denne artikel

Kommenter